Toto je stará neaktualizovaná verze webu. Pro vstup na nový web klikněte na https://www.zsstraz.cz
Kategorie: Aktuálně, Školní družina, Soutěže

Superfarmář - příprava na turnaj

Na konci ledna se uskuteční turnaj ve hře Superfarmář! Čtěte dál...

V prvních týdnech ledna bude probíhat ve školní družině příprava na turnaj a zvládnutí pravidel hry Superfarmář.

Do turnaje se mohou přihlásit žáci 1. stupně, zapojit se mohou i ti, kteří nechodí do družiny. Bližší informace a přihlášení do turnaje u paní Pachlové.

Tady se můžeš naučit pravidla a zdokonalit se ve hře!

Superfarmář je stolní hra, kterou vymyslel polský matematik a univerzitní profesor Karol Borsuk v roce 1943 ve Varšavě. Po uzavření Varšavské univerzity za 2. světové války se ocitl bez zaměstnání a tak vymyslel hru (pod původním názvem Chov zvířátek - Hodowla zwierzątek). Přestože originál hry shořel v roce 1944, jeden exemplář se zachoval, a tak mohla být hra vydána v roce 1997 znovu - zdroj Wikipedie

O hře:

Hra je určena pro 2-6 hráčů od 7 let. Obsahuje 128 kartiček s obrázky zvířat a dvě speciální dvanáctistranné kostky s různým počtem vyobrazení jednotlivých domácích zvířat a dvou šelem. Pravidla jsou jednoduchá, ale díky své promyšlenosti poskytují hráčům možnost zvolit si různé herní postupy.

Cílem hry je vytvořit si stádo, v němž je alespoň jedno domácí zvíře z každého druhu (králík, ovce, prase, kráva, kůň); vítězí hráč, kterému se to podaří jako prvnímu (ostatní mohou dál pokračovat ve hře).

Zvířata se získávají hodem dvou dvanáctistranných kostek; čím více zvířat jednoho druhu hráč má, tím více jich při hodu může získat. Zvířata mají různou hodnotu a lze je směňovat, např. za 6 králíků je 1 ovce, 2 ovce mají cenu 1 prasete apod. Za určitý počet zvířat je také možno pořídit si psy, kteří pak stádo chrání před případným útokem lišky nebo vlka.

Při hře lze volit různé strategie: systematicky shromažďovat nejsnáze dostupné králíky a neustálým zvyšováním jejich počtu pak získávat ostatní, cennější zvířata, nebo se naopak snažit získat cennější zvíře a za ně pak řadu zvířátek levnějších; je možné investovat do psů a chránit se tak před případným útokem, anebo se snažit o rychlý zisk za cenu rizika, že v případě útoku šelem přijde hráč o všechno. Šance na rychlejší zisk lze zvýšit i promyšlenou výměnou zvířat před každým hodem.

Vývoj hry tedy nezávisí pouze na náhodě, ale také na strategii, jakou si hráči s ohledem na různou pravděpodobnost zisku jednotlivých zvířat zvolí. Hra tak učí strategickému myšlení i samostatnému rozhodování a zároveň přináší napětí, vzrušení a dobrou zábavu.

Turnajová pravidla hry:


Turnaj se hraje podle pravidel hry SUPERFARMÁŘ s následujícím upřesněním:

  1. Padne-li hráči liška a hráč má pouze malého psa a méně než šest králíků, může králíky lišce „obětovat" a ponechat si malého psa (kterého pak může před svým dalším hodem vyměnit za 6 králíků).
  2. Padne-li hráči vlk a hráč má kromě velkého psa zvířata, jejichž souhrnná hodnota je nižší než 1 velký pes (neboli 1 kráva), může tato zvířata vlku „obětovat" a ponechat si velkého psa (kterého pak může před svým dalším hodem vyměnit za jiná zvířata dle tabulky).


Hrací systém:


Turnaj se hraje ve čtyřech hráčích u stolu, v případě potřeby lze vytvořit i trojice nebo pětice. Základní část se hraje na dvě partie s náhodným rozlosováním, čtvrtfinále, semifinále a finále na jednu partii.
Do čtvrtfinále postoupí nejlepších 16 hráčů po základní části, účastníci se rozlosují do čtyř skupin.
Do semifinále postoupí 1. a 2. hráč z každé čtvrtfinálové skupiny, účastníci se rozlosují do dvou skupin.

Do finále postoupí 1. a 2. hráč z každého semifinále.

Pozn. 1:
Jedno kolo základní části trvá zpravidla 45 minut. Jsou-li partie u většiny stolů již ukončeny a pokračuje se pouze u 1 či 2 stolů, je možné v rámci plynulosti soutěže stanovit cca 5 minut na dohrání; pokud po tomto limitu nejsou zbývající partie dohrány, určí se pořadí u příslušných stolů podle bodové hodnoty zvířat získaných jednotlivými hráči.

Pozn. 2:
Celý turnaj trvá zpravidla 2,5-3 hodiny. Dle časových možností pořádající školy (zejména u turnajů v odpoledních hodinách) je možné upravit hrací systém vyřazovací části tak, že 16 nejlepších hráčů se rozdělí do 4 semifinálových skupin, z nichž do finále postoupí pouze vítězové.

Pozn. 3:
Pokud počet účastníků turnaje nepřesáhne 20, čtvrtfinále odpadá a do semifinále postoupí nejlepších 8 hráčů po základní části; semifinalisté se rozlosují do 2 skupin.

Pozn. 4:
Při počtu hráčů menším než 20 mohou být partie základní části poměrně rychlé; v takovém případě je možno sehrát základní část i na tři kola.

Pozn. 5:
Zejména ve školních družinách je samozřejmě možné pořádat i dlouhodobý turnaj - ligu a školní finále uskutečnit třeba jen za účasti nejlepších 16 či 8 hráčů, fantazii se zde meze nekladou.

Bodování základní části:

Vítěz partie získává 4 body, 2. v pořadí 3 body, 3. v pořadí 2 body, 4. v pořadí 1 bod. Při rovnosti bodů rozhodují o postupujících pomocné body vypočtené jako hodnota zvířat ve stádě podle tabulky pro výměnu zvířat (1 králík = 1 bod), při rovnosti pomocných bodů rozhodne los.

Pozn.:
Body za umístění a počty zvířat ve stádě se zapisují do formuláře, pomocné body není třeba sčítat u všech hráčů, ale až u těch, mezi nimiž se bude rozhodovat o postupu.

Ceny:


1.-4. místo obdrží diplomy, věcné ceny a dárky od sponzorů. Vítěz školního kola postupuje do krajského finále soutěže.

Text převzat z http://www.press-pygmalion.cz/turnaj/podklady-k-usporadani-skolniho-kola/

print Formát pro tisk

Komentáře rss


icon , - odpovědět

Čtu si pravidla a žasnu .. tuhle hru družinové děti zvládají? WAU .. doufám, že najdu chvilku a přijdu si taky zahrát

(vím, že ceny pro vítěze jsou opravdu hezké :) )

icon odpověděl(a)

Zvládají, zvládají, ale ještě ne všechny. Máme málo her 7