Toto je stará neaktualizovaná verze webu. Pro vstup na nový web klikněte na https://www.zsstraz.cz
Kategorie: Matematika, Aktuálně

Krychle jsou vrženy 2

Jak na povrch krychle a jak krychli zobrazit?

3. vyučovací hodina

Povrch je vnější ohraničení tělesa (fyzika).
Zemský povrch je svrchní vrstva litosféry (zeměpis).
Povrch těla vyšších živočichů je tvořen kůží (přírodopis).

I povrch lidského těla je tvořen kůží. Se svými 1,6 - 1,8 m2 je kůže největším orgánem lidského těla (biologie člověka).
Kolik našich krychliček (viz 2. vyučovací hodina), bychom mohli vystříhat z kůže tvořící lidské tělo? Hledali jsme dobrovolníka, na kterém bychom to mohli vyzkoušet. Ale protože nám Tomáše bylo přece jen líto, dohodli jsme se, že to raději zkusíme vypočítat.

Povrch krychle je tvořen ze šesti stejných čtverců
Obsah jednoho čtverce je S = a . a
Obsah šesti stejných čtverců je tedy S = 6 . a . a => což je náš povrch celé krychle

Změřili jsme tedy stranu naší krychličky (a = 3,5 cm). Vypočítali jsme pomocí vzorce její povrch (S = 6 . 3,5 . 3,5 = 73,5 cm2).
A pak došlo na dělení:
Jako povrch těla jsme vzali prostřední hodnotu 1,7m2 = 17 000 cm2.
17 000 : 73,5 = 170 000 : 735 = 231 krychliček

No vida, šlo to i bez krájení a stříhání do tělesných schránek dětí. (ale to dělení byla vážně dřina) :)

Co se vlastně v této hodině dělo?

  • dávali jsme věci do souvislostí
  • ze známého jsme vyvozovali nové
  • vypočítali jsme povrch krychle
  • zopakovali jsme si princip písemného dělení desetinných čísel


4. vyučovací hodina

"A pančelko, jak se vlastně ta krychle nakreslí, aby vypadala jako krychle?" padl v pondělí dotaz a tak úterní hodina byla věnována právě zobrazení krychle.

Nejdříve bylo třeba prozkoumat, co je vlastně vidět, když se na krychli diváme. Co je vidět tak, jak to je ve skutečnosti, a co vidíme trochu jinak. Prohlíželi jsme si krychli shora, zdola, ze stran. Měřili jsme ji. A pak začalo seznamování s pravidly volného rovnoběžného promítání.

Pravidlo 1.: Všechny hrany, které jsou rovnoběžné s nákresnou (tabule, papír), rýsujeme ve skutečném tvaru a velikosti.
Pravidlo 2.: Všechny hrany, které jsou kolmé k nákresně, rýsujeme pod úhlem 45 stupňů a v poloviční velikosti.
Pravidlo 3.: Hrany, které nejsou vidět, rýsujeme čárkovanou čarou.

A vlastní rýsování? Někteří se trochu prali s úhloměrem (budeme muset měření úhlu více trénovat, co třeba tady?) Krychli z pravého nadhledu zvládli všichni. Uvidíme zítra, jestli se povedou i další pohledy.

Co se vlastně v této hodině dělo?

  • trénovali jsme prostorovou představivost
  • dbali jsme se kvalitu a přesnost provedení
  • používali jsme pravidla volného rovnoběžného promítání
  • sestrojili jsme svůj první obraz krychle

A pokud máte nainstalovanou Javu, můžete se podívat, jak se takový obraz krychle tvoří. Stačí kliknout na obrázek.

print Formát pro tisk

Komentáře rss


Nebyly přidány žádné komentáře.