Superfarmář - příprava na turnaj
Na konci ledna se uskuteční turnaj ve hře Superfarmář! Čtěte dál...
V prvních týdnech ledna bude probíhat ve školní družině příprava na turnaj a zvládnutí pravidel hry Superfarmář.
Do turnaje se mohou přihlásit žáci 1. stupně, zapojit se mohou i ti, kteří nechodí do družiny. Bližší informace a přihlášení do turnaje u paní Pachlové.
Tady se můžeš naučit pravidla a zdokonalit se ve hře!
Superfarmář je stolní hra, kterou vymyslel polský matematik a univerzitní profesor Karol Borsuk v roce 1943 ve Varšavě. Po uzavření Varšavské univerzity za 2. světové války se ocitl bez zaměstnání a tak vymyslel hru (pod původním názvem Chov zvířátek - Hodowla zwierzątek). Přestože originál hry shořel v roce 1944, jeden exemplář se zachoval, a tak mohla být hra vydána v roce 1997 znovu - zdroj Wikipedie
O hře:
Hra je určena pro 2-6 hráčů od 7 let. Obsahuje 128 kartiček s obrázky
zvířat a dvě speciální dvanáctistranné kostky s různým počtem vyobrazení
jednotlivých domácích zvířat a dvou šelem. Pravidla jsou jednoduchá,
ale díky své promyšlenosti poskytují hráčům možnost zvolit si různé
herní postupy.
Cílem hry je vytvořit si stádo, v němž je alespoň jedno domácí zvíře z
každého druhu (králík, ovce, prase, kráva, kůň); vítězí hráč, kterému
se to podaří jako prvnímu (ostatní mohou dál pokračovat ve hře).
Zvířata se získávají hodem dvou dvanáctistranných kostek; čím více
zvířat jednoho druhu hráč má, tím více jich při hodu může získat.
Zvířata mají různou hodnotu a lze je směňovat, např. za 6 králíků je 1
ovce, 2 ovce mají cenu 1 prasete apod. Za určitý počet zvířat je také
možno pořídit si psy, kteří pak stádo chrání před případným útokem lišky
nebo vlka.
Při hře lze volit různé strategie: systematicky shromažďovat nejsnáze
dostupné králíky a neustálým zvyšováním jejich počtu pak získávat
ostatní, cennější zvířata, nebo se naopak snažit získat cennější zvíře a
za ně pak řadu zvířátek levnějších; je možné investovat do psů a
chránit se tak před případným útokem, anebo se snažit o rychlý zisk za
cenu rizika, že v případě útoku šelem přijde hráč o všechno. Šance na
rychlejší zisk lze zvýšit i promyšlenou výměnou zvířat před každým
hodem.
Vývoj hry tedy nezávisí pouze na náhodě, ale také na strategii, jakou
si hráči s ohledem na různou pravděpodobnost zisku jednotlivých zvířat
zvolí. Hra tak učí strategickému myšlení i samostatnému rozhodování a
zároveň přináší napětí, vzrušení a dobrou zábavu.
Turnajová pravidla hry:
Turnaj se hraje podle pravidel hry SUPERFARMÁŘ s následujícím upřesněním:
- Padne-li hráči liška a hráč má pouze malého psa a méně než šest
králíků, může králíky lišce „obětovat" a ponechat si malého psa (kterého
pak může před svým dalším hodem vyměnit za 6 králíků).
- Padne-li hráči vlk a hráč má kromě velkého psa zvířata, jejichž
souhrnná hodnota je nižší než 1 velký pes (neboli 1 kráva), může tato
zvířata vlku „obětovat" a ponechat si velkého psa (kterého pak může před
svým dalším hodem vyměnit za jiná zvířata dle tabulky).
Hrací systém:
Turnaj se hraje ve čtyřech hráčích u stolu, v případě potřeby lze
vytvořit i trojice nebo pětice. Základní část se hraje na dvě partie s
náhodným rozlosováním, čtvrtfinále, semifinále a finále na jednu partii.
Do čtvrtfinále postoupí nejlepších 16 hráčů po základní části, účastníci se rozlosují do čtyř skupin.
Do semifinále postoupí 1. a 2. hráč z každé čtvrtfinálové skupiny, účastníci se rozlosují do dvou skupin.
Do finále postoupí 1. a 2. hráč z každého semifinále.
Pozn. 1:
Jedno kolo základní části trvá zpravidla 45 minut. Jsou-li partie u
většiny stolů již ukončeny a pokračuje se pouze u 1 či 2 stolů, je možné
v rámci plynulosti soutěže stanovit cca 5 minut na dohrání; pokud po
tomto limitu nejsou zbývající partie dohrány, určí se pořadí u
příslušných stolů podle bodové hodnoty zvířat získaných jednotlivými
hráči.
Pozn. 2:
Celý turnaj trvá zpravidla 2,5-3 hodiny. Dle časových možností
pořádající školy (zejména u turnajů v odpoledních hodinách) je možné
upravit hrací systém vyřazovací části tak, že 16 nejlepších hráčů se
rozdělí do 4 semifinálových skupin, z nichž do finále postoupí pouze
vítězové.
Pozn. 3:
Pokud počet účastníků turnaje nepřesáhne 20, čtvrtfinále odpadá a do
semifinále postoupí nejlepších 8 hráčů po základní části; semifinalisté
se rozlosují do 2 skupin.
Pozn. 4:
Při počtu hráčů menším než 20 mohou být partie základní části poměrně
rychlé; v takovém případě je možno sehrát základní část i na tři kola.
Pozn. 5:
Zejména ve školních družinách je samozřejmě možné pořádat i dlouhodobý
turnaj - ligu a školní finále uskutečnit třeba jen za účasti nejlepších
16 či 8 hráčů, fantazii se zde meze nekladou.
Bodování základní části:
Vítěz partie získává 4 body, 2. v pořadí 3 body, 3. v pořadí 2 body, 4. v
pořadí 1 bod. Při rovnosti bodů rozhodují o postupujících pomocné body
vypočtené jako hodnota zvířat ve stádě podle tabulky pro výměnu zvířat
(1 králík = 1 bod), při rovnosti pomocných bodů rozhodne los.
Pozn.:
Body za umístění a počty zvířat ve stádě se zapisují do formuláře,
pomocné body není třeba sčítat u všech hráčů, ale až u těch, mezi nimiž
se bude rozhodovat o postupu.
Ceny:
1.-4. místo obdrží diplomy, věcné ceny a dárky od sponzorů. Vítěz školního kola postupuje do krajského finále soutěže.
Text převzat z http://www.press-pygmalion.cz/turnaj/podklady-k-usporadani-skolniho-kola/
Autor: Jaroslava Pachlová Vydáno: 1.1.2012 19:16 Přečteno: 10265x |
Komentáře
Čtu si pravidla a žasnu .. tuhle hru družinové děti zvládají? WAU .. doufám, že najdu chvilku a přijdu si taky zahrát
(vím, že ceny pro vítěze jsou opravdu hezké :) )
Zvládají, zvládají, ale ještě ne všechny. Máme málo her