Krychle jsou vrženy
Dalším tematickým celkem, se kterým se na své pouti matematikou potýkají šesťáci, je "Krychle a kvádr".
Tak tedy o krychlích.
1. vyučovací hodina
Před hodinou jsou rychlí poslové vysláni pro modelínu do učebny Vv. Stavebnic máme ve škole dost, manipulace s originálními díly však není jednoduchá a tak nahrazujeme plastové spojky právě modelínou.
"Vezměte 12 osmicentimetrových tyček, vyrobte si osm kuliček z modelíny a sestavte těleso tak, aby se v každé kuličce napojovaly tři tyčky."
Začalo velké hnětení a spojování. Jedna, dvě, tři, čtyři tělesa se postupně objevují na lavicích. Vyvozujeme vlastnosti a snažíme se těleso popsat.
Pojmenování:
Čtverec? Ale no tak!
Kvádr? Ne!
Krychle. Sláva!
Vlastnosti:
12 stran, přímek .. ale ne! Krychle má 12 hran.
8 bodů? .. Ne. Krychle má 8 vrcholů.
A taky má 6 stran. Nejsou to strany. Krychle má 6 stěn. A můžeme o nich říct, že jsou to stejné čtverce. Proč čtverce? Protože všechny hrany mají stejnou délku.
Tvoříme zápis pomocí schématu Cornell (už jsme s ním pracovali - učíme se klást ty správné otázky).
Na řadu přicházejí barevné čtverce - pro každého šest, stejně jako stěn krychle. "Zkuste je poskládat tak, aby z nich šla snadno sestavit celá krychle" (pro matematiky znalé - úkolem bylo vytvořit sítě). Něco málo školních pokusů a následuje zadání práce pro doma. Kartičky byly zapůjčeny, děti vybaveny kostičkovým sešitem uloženým ve skříni. Pokusy mohou činit doma a ty, o nichž si budou myslet, že vedou ke správnému cíli, si mají zakreslit.
Co se vlastně v této hodině dělo?
- spolupracovali jsme ve dvojici
- rozvíjeli jsme představivost
- potřebovali jsme i manuální zručnost (někdy byly i 4 ruce málo)
- učili jsme se používat správné názvosloví
- popisovali jsme
- zdůvodňovali jsme
2. vyučovací hodina
Nastupují čtverečkové sešity se záznamem možných sítí. "Nevadí, že jsem našel jen čtyři? "Já jich mám víc, ale jedenáct teda ne."
Sedáme na koberec, rozdáme post-ity (samolepící bločky) a na skříň si modelujeme možné varianty. První kolo a hodnotíme, která síť se nám opakuje. Vyřadíme tři varianty téhož a dáváme druhé kolo. Vyřazujeme síť-nesíť. "Tak kdo ještě má ve svém sešitě nějaký jiný výsledek, než máme před sebou. Ještě dva pokusy a přijde na řadu pracovní list, kde je sítí více než jedenáct, ale naším úkolem je odhalit vetřelce sítě-nesítě. Nejprve kroužkujeme již schválené nalepené, po té se zabýváme vyřazováním vetřelců. Konečně nám zbylo jedenáct kandidátů.
Rozdáváme čtvrtky s velkou čtvercovou sítí. Každý si z ní vystříhne jinou síť a poskládá si krychli. Povedla se všem - to znamená, že naše detektivní práce byla úspěšná a vetřelci byli odhaleni. Papírové krychličky jsme opět rozložili a uložili jsme je do sešitu. Jejich čas zase přijde.
Co se vlastně v této hodině dělo?
- spolupracovali jsme ve velké skupině
- rozvíjeli jsme představivost
- porovnávali jsme
- diskutovali jsme
- argumentovali jsme
- ověřovali jsme správnost své teorie
- potřebovali jsme i manuální zručnost při stříhání a skládání krychle
Autor: Hana Pilařová Vydáno: 11.5.2011 22:28 Přečteno: 13509x |
Komentáře
Zasílate odpověď ke stávajícímu příspěvku (zrušit).
Dobry den,
muzete prosim overit, ze z prvni site vlevo pod obrazkem lze slozit krychle?
Dekuji,
Jan
Ověřovat nemusím .. nejde :) Fotografie vznikla ještě ve fázi vyřazování vetřelců :)