Krychle jsou vrženy 4
Plácáme si z modelíny a lovíme želvy.
7. vyučovací hodina
Vrátili jsme se k minule odvozenému vzorečku pro objem krychle: V = a . a . a
A také ke slovní úloze "Kolik vody se vejde do krychle o hraně 10 cm. Rychlí počtáři zvládli vypočítat, že objem krychle je 1000 cm3. Ale jak takový krychlový centimetr vypadá?
Nastoupily krabičky s modelínou a úkol "Vyrob z modelíny krychličku o hraně 1 cm". Kulička, tvarování, měření. Dva centimetry to je moc. Ubrat. Kulička, tvarování, měření. Pořád moc, ubrat. Kulička tvarování měření. "Pančelko 1,2 cm." Pořád moc, ubrat. Postupně nám v rukou zbyl opravdu malý kousek modelíny - 1 cm3. Tak a takových bychom do krychle z úlohy potřebovali tisíc. "Tak je uděláme," ozývá se nadšeně.
Kdepak, další úkol zní: "Vymodeluj 1 mm3. "Tak jeden milimetr to má, ale krychlička to moc není," prohlásil po chvíli Kuba.
Poslední úkol: Z celé modelíny vyrob jednu krychli. Změř její hranu a vypočítej objem. Tvarování, mačkání a měření. Všechny dvojice došly k závěru, že krychle má hranu o délce 4,5 cm. Počítáme tedy objem V = 4,5 . 4,5 . 4,5 = 91,125 cm3.
Na tisíc krychliček o objemu 1 cm3 by nám tedy modelína nestačila. Z jednoho balení bychom totiž uplácali jen 91 krychliček. Na tisícovku bychom potřebovali asi 11 balení modelíny. No a ty nemáme. Ale nevadí. Představu o krychlovém centimetru jsme získali.
Co se v této hodině vlastně dělo?
- modelovali jsme krychlový centimetr a milimetr
- zdůvodňovali jsme, argumentovali jsme
- prováděli jsme měření
- zopakovali jsme si jednotky objemu
8. a 9. vyučovací hodina
Dvě středeční hodiny jsme věnovali objemovým jednotkám a také shrnutí toho, co už o krychli víme.
Do tabulky s krychlovými jednotkami jsme si přidali litr a jednotky od něj odvozené - decilitr, centilitr, mililitr a hektolitr. Diskutovali jsme o tom, které jednotky nejčastěji používáme. Zjistili, že jsme v kuchyni a v obchodě se setkáváme s litry a spol., protože nikomu z nás maminka neříká "skoč mi do obchodu pro decimetr krychlový mléka". Přesto kubické (krychlové) jednotky v domácnosti používáme - kupujeme kubík dřeva, vytočíme kubík vody (a že se jich do zahradního bazénu vejde).
Převáděli jsme jednotky z menších na větší a zase obráceně. Budeme si pamatovat že jeden decimetr krychlový je jeden litr a také, že mililitru odpovídá centimetr krychlový (a ten si od včera umíme i představit).
Matematicky je to takto: 1 dm3 = 1 l a 1 cm3 = 1 ml
Jak to bylo se želvami?
Na želvích krunýřích jsme našli celou řadu převodů. Sami či ve dvojici se s nimi šesťáci poprali a při společné kontrole jsme mohli chválit za aktivitu i kárat za nepozornost.
Poslední dnešní aktivitou byla Cube - prázdná síť krychle, do které jsme zapisovali všechno, co už o krychli víme. Dokázali byste to i vy? Přece jen jste s námi prošli všemi osmi hodinami.
Co se vlastně v této hodině dělo?
- převáděli jsme jednotky
- vytvářeli jsme si představu, kde se které jednotky používají
- spolupracovali jsme ve dvojicích
- kontrolovali jsme vlastní práci i práci druhého
- reflektovali jsme to, co už víme
- zkoušeli jsme formulovat
- argumentovali jsme, vysvětlovali jsme vlastní řešení ostatním
- výtvarně jsme tvořili (některé želvy totiž po dnešku mají nejen krunýř)
Zítra se s krychlí rozloučíme - zkusíme, jakou máme prostorovou představivost.
PL byly připraveny v aplikacích:
Online aplikace WorksheetWorks - Cube - http://www.worksheetworks.com/math/geometry/polyhedra/cube.html
Free program Formulator Tarsia - Želvička - http://www.mmlsoft.com/index.php?option=com_content&task=view&id=9&Itemid=10
Autor: Hana Pilařová Vydáno: 25.5.2011 16:33 Přečteno: 13101x |
Komentáře
Nebyly přidány žádné komentáře.