Několik informací o tom, co se seběhlo v posledním týdnu a také jedno zamyšlení


Zápis do 1. ročníku

Od 1. 4. se rozběhl zápis do 1. třídy. Letos jde pouze o administrativu, koná se bez dětí. Žádosti o přijetí nebo odklad povinné školní docházky by měly být do školy doručeny nejpozději do 24. 4. Více informací v článku na školním webu: https://www.zsstraz.cz/web2/index.php/aktualne/39-zs-2019-20/321-zapis-do-1-rocniku-na-sk-rok-2020-21
Pro odevzdání žádosti jsme ještě přidali možnost hnědé poštovní schránky na dveřích školy, pro případ, že jste ji chcete předat osobně a ve škole nikdo není.


Žádost o ošetřovné

Pokračujeme ve vydávání Žádosti o ošetřovné. ČSSZ upravila formulář, takže pokud by byl někde problém s formulářem vydaným dříve, ozvěte se. (na mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. kdykoliv, tel. 374780954 (v dopoledních hodinách))
 

Kdy se vrátíme do školy?

V médiích se objevila v tomto týdnu řada informací o tom, jak dojde na postupné otevírání škol a za jakých podmínek. V tuto chvíli opravdu nevíme víc, než co se objevilo na síti. I když bychom byli strašně rádi, aby se situace vrátila do normálu a mohli jsme se setkávat s dětmi ve třídách, jediný termín, který dosud padl je „možná v polovině května“. S ohledem na to máme před sebou ještě dlouhé období. Pokud se situace změní (a jak víte, jsou věci které se teď mění ze dne na den), budeme vás o tom neprodleně informovat.
 

Přijímací zkoušky na střední školy

Co se týká přijímacích zkoušek na střední školy, také máme jen nepřesný termín z oficiálního sdělení „budou se konat nejdříve 14 dní po otevření škol.“ Více si můžete počíst třeba zde: http://www.pedagogicke.info/2020/03/msmt-informace-k-novemu-zakonu-o.html
 

Online setkávání

Omlouváme se třídám, které měly na pátek domluvené online setkání, které se nakonec neuskutečnilo v důsledku nefunkčního internetu ve škole. Doufám, že příště už vše proběhne bez potíží.

U mladších dětí jsou o termínu online setkáni informováni rodiče, domluvenou cestou.
U starších žáků jsou termíny zveřejňované v týdenním plánu. Prosím, ať děti využívají možnost online výuky (videokonference) - umožňuje rychle řešit problémy, zodpovídat dotazy dětí. Některé technické problémy (nemůžete se připojit, nevidíte, neslyšíte nebo nejste vidět, slyšet) umíme řešit i na dálku. Ozvěte se.


Týdny od 6. 4. do 17. 4.
 
V následujících dvou týdnech bude výuka na dálku přizpůsobena tomu, že jsou Velikonoční svátky – to znamená, že v příštím týdnu končí ve středu 8. dubna, a v dalším týdnu začíná v úterý 14. dubna.


A jedno sobotní zamyšlení
 
V pátek jsem mluvila asi 45 minut s Českou školní inspekcí. Úplně první otázka z celého rozhovoru byla o tom, co bychom teď (jako škola, učitelé) nejvíc potřebovali, co by nám nejvíc pomohlo. Odpověděla jsem, že potřebujeme fungující komunikaci s rodiči a s dětmi.

Potřebujeme vědět, co se při domácím vyučování odehrává, jak vám to jde, s čím jsou problémy. Potřebujete vysvětlení? Nevíte, jak, co, kam odeslat? Vyskytly se nějaké technické potíže nebo zdravotní problémy a v důsledku toho nemůže dítě plnit úkoly? Nebo nepracujete, nestíháte z jiných důvodů? Ptáme se. Možná se divíte proč. Možná vás to obtěžuje. Ale my v tuto chvíli jinou možnost nemáme. Ve třídě nám stačí pohled na bezradné dítě a víme, že je třeba situaci řešit. Teď dítě nevidíme, a proto se ptáme. A že se nás ptá moc? Každý vyučující potřebuje zpětnou vazbu.
Moc vás prosím, informujte nás o tom, co vás tíží, s čím se potýkáte, i co se vám daří. Jenom tak můžeme v následujících týdnech na vaše podněty reagovat. Jen na základě toho, že se ozvete, můžeme společně zkusit problém vyřešit.

Nejhorší je pro nás v tuto chvíli mlčení. To, že marně čekáme na vaši reakci nebo reakci vašeho dítěte.

Kontakt na každého z vyučujících je školní e-mail ve formátu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. (tedy příjmení vyučujícího, bez háčků, bez čárek, vše malými písmeny). Reagujeme max. v řádu několika hodin. Stejně tak odesíláme i zpětnou vazbu pro vás i děti na zaslané úkoly. Pokud ani druhý den nemáte na odevzdaný úkol reakci učitele, patrně mu nepřišel.
 
Moc si vážíme vás všech, kteří v těchto týdnech věnujete čas svým dětem a pomáháte jim při domácím vzdělávání. Víme, že to není jednoduché. Zvláště u mladších dětí které podporu dospělého potřebují téměř nepřetržitě. Ale tam, kde to jde, zkuste děti pomalinku osamostatňovat. Část cvičení spolu, část cvičení sám/a. Nešlo by to?

U větších dětí (4. roč+) už by míra samostatnosti měla být větší. Nebo opravdu musíte být u toho, když dítko přepisuje zápis do sešitu nebo si maluje obrázek k přečtenému textu?

A 6. roč +? Tam se v této době ukazují návyky získané či nezískané během předchozích let školní docházky. Ukazuje se, jaký vztah má dítě ke (školní) práci, ukazuje se schopnost přečíst a pochopit, ukazuje se samostatnost, schopnost najít, vyhledat, vybrat podstatné, udělat si krátký zápis, zodpovědnost za dodržení termínů, za výsledky své práce – dovednosti, které budou děti potřebovat i jednou, až dětmi nebudou. Mělo by být naším společným cílem, pomoci jim tyto dovednosti získat.

Jak ukazují předchozí týdny, bude to dlouhá cesta. Jak ukazují předchozí týdny, velká část starších školáků stále potřebuje kontrolu a dohled rodičů a pomoc s hlídáním termínů. Potřebují nastavit řád, denní rozvrh. Neměli by s prací do školy čekat, až se rodiče vrátí z práce. Takže znovu, zkuste je vést k samostatnosti a zodpovědnosti. Kontrolujte je. Tam, kde to půjde, pomozte. Tam, kde to nepůjde, vyšlete SOS směrem k vyučujícím, pomohou, poradí.

Ze dne na den děti ani samostané, ani zodpovědné nebudou. Ten, kdo se v období běžné školní výuky doma nevěnoval práci do školy, má teď většinou problém. Ten, kdo opisoval úkoly od spolužáků ve škole, má teď většinou problém. Tomu, komu jsme ve škole dokola opakovali, „blíží se termín odevzdání tvé práce“, toho teď bombardujeme maily, ze stejného důvodu. Štvaly vás časté poznámky „NESPLNIL“, „NEMÁ“, „NEPŘINESL“? Teď se to vrací. Bohužel. A pro nás všechny (doma i ve škole) z toho vyplývají úkoly a cíle, na kterých bude třeba společně pracovat, až se vše vrátí do normálu a děti do školy.

Znovu děkuji vám všem, kteří dětem doma při domácím vzdělávání pomáháte. Rozhodně se za to na vás ani na děti nezlobíme. Naopak jsme rádi, máte náš obdiv. Jen opakovaně prosím, buďte nápomocni radou, vysvětlením, pomocí, ale nechte pracovat dítě (je to často o nervy, vím).

Vážně dokážeme rozeznat dětský rukopis od dospělého, dětský způsob vyjadřování od vyjadřování dospěláků, dokonce často i když dítě opíše cvičení od spolužáka. Poznáme, že se někdo přihlásil ke školnímu účtu, i když na upomínku, že něco není splněno, tvrdí, že mu přihlášení nefunguje.

Jak jsem již několikrát vysvětlovala při online hodině deváťákům, v tuto chvíli je důležité, aby tomu, co dělají, děti rozuměly. Proto si na dálku vysvětlujeme, proto se některé úkoly vrací opakovaně až do té doby, než se dobereme správného výsledku. Proto je potřeba pracovat pravidelně a výsledky práce odesílat průběžně. Pokud toto probíhá, probíhá učení.

A proto tady jsme, aby probíhalo učení. Čekáme na zpětnou vazbu od dětí i od rodičů. Jsme připraveni vám pomáhat. Jsme připraveni řešit problémy, které se v rámci domácí výuky objeví. Mluvte / pište si s námi.
 
A prosba na závěr:
Nenechte, prosím, odesílat své děti maily podobného znění: „jo učitelko já prostě jenom vytíženě nestíhám, pokusím se odevzdat“ (doslovná citace úplné odpovědi žáka na dotaz, co se děje, že týden téměř nereaguje) … není to vtipné, ani roztomilé ... svědčí to o nevychovanosti dítěte.
 

Děkuji, že jste dočetli až sem. Přeji vám hezký předvelikonoční týden.

Jsme tu s vámi a pro vás. Buďte, prosím, i vy s námi.